hot coffee, hot cappucino en hot weer. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Hellie Stoel de Wijs - WaarBenJij.nu hot coffee, hot cappucino en hot weer. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Hellie Stoel de Wijs - WaarBenJij.nu

hot coffee, hot cappucino en hot weer.

Door: hellieenjan

Blijf op de hoogte en volg Hellie

10 Maart 2011 | Nederland, Amsterdam

Hallo, allemaal,
allereerst Giel proficiat met jullie overwinning. Zet hem op. Inneke we zijn benieuwd naar je uitslag, van je weet wel.
Dus gingen we maandag weer verder met de reis. Niet zo vroeg op vandaag. We rijden naar de gouden driehoek. Dat is het drielandenpunt van Laos, Birma en Thailand. De Mekong rivier stroomt er dwars doorheen. Het is weer erg heet vandaag. Vroeger was er veel opium [papaver] handel, nu mag het gelukkig niet meer. Eerst een boottochtje op de rivier. Je ziet dat de economie hier niet stilstaat. Aan alle oevers van de landen wordt gewerkt, en gebouwd, zoals grote luxe casino s en vliegveld, shoppingmols enz. Ook onderweg zien we verbetering van de infrastructuur. Overal wegwerkzaamheden. Ze gaan dus gelukkig met de tijd mee. Maar wij zijn wezen " shoppen" in Laos. Drie keer niks dus. Oude kraampjes in een oud dorpje met ouderwetse kleding en prullaria en gelukkig alles te klein voor Jan. Een eindje verder met de bus en een stop bij een benzinestation, waar we over moesten stappen met een klein weekendtasjes in open pick up wagens [waar ze ook de arbeiders mee vervoeren] Wel natuurlijke airco. De bergen in, steiler en steiler. Onderweg stoppen we 2 keer bij een bergvolk
De Akka's waren wel leuk. maar ieder huisje wat je binnengaat moet je iets kopen voor een foto en natuurlijk voor we weg gingen ook weer kopen.... Het tweede volk was niet zo enthousiast.... Verder gaat de tocht naar boven en we logeren hier in een simpel resort met rondom theeplantages. De volgende dag [dinsdag] weer terug naar beneden in 1 uur tijd [bergafwaarts] naar het benzine station. Daar weer in de grote bus. En omdat we niet veel ontbeten hebben heeft Alex een verrassing. We stoppen bij een koffietent maar hier bakken ze allerlei taarten zelf. Dus hot coffee en hot cappucinno en natuurlijk een lekker stuk taart. Heerlijk, dat was lang geleden. Verder 2 en 1/2 uur rijden voor de lunch en dan naar de parasol fabriek. Zoiets geweldigs. Ze maaken hier met de hand zijde parasols. En alles wat je bij hebt van kleding tot tasje tot fototoestel, je kunt alles laten beschilderen. Dus mijn tasm jan zijn trui, en nog een waaier worden beschildert. Als we daar nog een uur hadden hadden we nog wel meer willen kopen en beschilderen. Prachtig. Toen verder naar de zijde fabriek. Dat kende we al uit China. Even binnen geweest en toen maar weer aan de koffie. Wel buiten en let op het is vandaag 39 graden. Zo heet hebben de thaien het al lang niet meegemaakt. De naastgelegen zilver en jade fabriek hebben we maar overgeslagen.
Het hotel waar we nu 3 nachten verblijven ligt in Chiang Mai. Prachtige kamers en een groot zwembad waar we dankbaar gebruik van maken. Het ontbijt is hier ook geweldig. Ze hebben zelfs kaas en worst. Woensdag is olifsantendag. Maar weer een verrassing. We stoppen bij een orchideen farm Wat een mooie bloemen en kleuren. Ook was er een vlindertuin bij. Verder naar de olifanten. Om 10 uur s'ochtends zitten Jan en ik al op de rug van een olifant GEWELDIG. Helemaal niet eng. Je zit wel hoog. We rijde 3 kwartier door de jungle, door de rivier en onderweg kopen we in boomhutjes bananen en rietsuiker voor onze olifant. Er worden veel foto's gemaakt. Terug met de ossekar. Jan zit op de bok en leidt ons veilig naar het beginpunt. Weer lunch[we eten wat af] s'middags heel heet en daarom een lekkere tocht op de rivier met een bamboevlot. Ook nu moeten wij, de dames het roer overnemen. Hard werken dus weer vandaag. Terug naar het hotel, en afscheid genomen van de chauffeur en zijn busjongen. Hij gaat terug naar Bangkok. Wij hebben de bus niet meer nodig. s'Avonds met z'n allen weer gegeten in een leuk klein restaurantje midden in de stad. Geflambeerde kip. Die steken ze aan waar je bij zit. Ook lekker chocoladeijs na en dat hadden we ook nog niet gehad. Daarna lopend naar de nachtmarkt. Zoiets als Haamstede, maar dan een beetje groter. En wat doen Jan en Hellie op een markt.....kijken , kijken en veel kopen. Met een tuk tuk met grote snelheid terug gebracht naar het hotel. Vandaag donderdag was weer een heel warme dag. bijna 40 graden. En een fietstocht op het programma van wel 25 km. Goede fietesen, met veel versnellingen. Ik ben voorop gaan rijden met de plaatselijke gids, zodat het tempo een beetje op peil bleef. En natuurlijk om lekker te kletsen in het engels. Onderweg uitleg over de rijstvelden, nog gestopt bij een schooltje, dus uitleg over hetschoolsysteem en de vakanties hier, en we zijn nog gestopt bij een crematie plaats, waar hij alles vertelde over hoe hier een overlijden en een begrafenis gaat. Erg interresant allemaal. Tussen de middag nog een buiten pick nick bij een tempel en daarna weer terug naar het hotel. Heel de middag aan het zwembad gelegen en ook erin natuurlijk. Vanavond om 5 uur massage van 2 uur lang. Heerlijk relaxen en de tijd vliegt om. Nu zitten we hier te zweten achter internet. Maar we doen het met liefde en plezier. We trekken morgenvroeg de bergen in voor 3 dagen, daarna weer terug hier. Dus wie weet, weer spannende verhalen ......

Heel veel lieve groetjes voor iedereen van Jan en Hellie

• 10 Maart 2011 - 16:04

Margo:

Wat een heerlijke verhalen! Klinkt allemaal goed en warm ;) Goed dat er een zwembad is!
    Ben benieuwd naar de verhalen uit de bergen, dus de volgende keer lees is weer!

liefs,
    Margo

• 10 Maart 2011 - 19:06

Rob En Ineke:

Ik kan jullie melden dat ik met een contract voor onbepaalde tijd op Renesse blijf werken. Ben er heel blij mee en zeker als je deze leeftijd hebt.Verder genieten we van jullie verslagen en zijn stik jaloers (alleen niet op de temperatuur).Die olifanten vonden wij toen ook helemaal geweldig!!! In Haamstede verder alles OK. Geniet lekker en groetjes van ons 2.

• 10 Maart 2011 - 20:09

Pa En Ma:

Hier weer een reactie van ons op jullie leuke brief.Je maakt veel leuke dingen mee met zo"n reis en dan in die hitte, we willen jullie wel graag op een olifant zien zitten dat lijkt ons best wel geinig om zo"n lange Jan ( haha) op dat logge beest te zien.Ik ben toch blij, dat het hier niet zo warm is als bij jullie, wij doen wel een dikke jas aan.Wij wensen jullie nog veel doe en kijkgenot.Ben voorzichtig en geniet van alles.
    Liefs Pa en Ma.

• 11 Maart 2011 - 21:48

Hans En Dian:

Nou, nou, dat klinkt allemaal erg spannend en warm. Wij ziijn net terug van ons traditionele uitstapje. We hebben gefietst en de hoogste berg van Overijssel beklommen. We zijn ook maar alvast begonnen met de training voor de wandelmarathon, een tochtje van zo,n 30 km; dat was toch wel eg veel om mee te beginnen, maar ja op een gegeven moment moet je gewoon ook nog terug. We hebben het erg gezellig gehad en wensen jullie ook nog veel plezier en verrassende uitstapjes. Lieve groetjes uit oosterhout.

• 12 Maart 2011 - 10:04

Ton En Ria:

ha lieve luitjes,
    wat een verhaal weer, we zijn zo benieuwd naar jullie foto's want dat zullen er weer genoeg zijn.
    hopelijk staan de olifanten er goed op want je weet .....
    geniet ervan en tot het volgende verslag. liefs ton en ria